jueves, 4 de marzo de 2021

NOVO COMPLEMENTO ÁS PENSIÓNS PARA REDUCILA BRECHA DE XÉNERO QUE SUSTITÚE AO COMPLEMENTO POR MATERNIDADE

O pasado día 24 de febreiro publicouse no BOE Resolución do 18 de febreiro de 2021, do Congreso dos Deputados, pola que se acorda a convalidación do Real Decreto-Lei 3/2021, do 2 de febreiro, polo que se adoitan medidas para a redución da brecha de xénero e outras materias nos ámbitos da Seguridade Social e económico.

Esta norma modifica tanto o artigo 60 da Lei Xeral de Seguridade Social, como a Disposición Adicional 18ª da Lei de Clases Pasivas do Estado, creando un novo complemento ás pensións, o complemento para reducila brecha de xénero, que substitúe ao anterior complemento por maternidade. Non só cambia o nome, senón a súa estrutura, contía e o sistema de recoñecemento, e que a modo de esquema pasamos a expoñer:

 

 


COMPLEMENTO PARA REDUCILA BRECHA DE XÉNERO.

(comparativa entre a anterior e a nova disposición)

 

 

 

Lei 48/2015 do 29 de outubro de PXE para o ano 2016 Disposición Final primeira.

 

 

 Real Decreto- lei 3/2021, do 2 de febreiro

 

·    A partires do 1 de Xaneiro de 2016.

· Mulleres beneficiarias dunha pensión de xubilación ou retiro forzoso ou por incapacidade/inutilidade permanente que tiveran fillos naturais ou adoptados.

·        Porcentaxe nº de fillos nacidos  ou adoptados con anterioridade á pensión:

        - 2 Fillos: 5%.

        - 3 Fillos: 10%.

        - 4 ou + Fillos: 15%

·     Vixencia:Indeterminada

 

Para o exercicio 2021

 ·   A cantidade mensual /Fillos será de 27 euros/mes; anualmente serían 378 euros (14 pagas)

 ·   Mulleres que tiveran 1 ou + fillos ata un máximo de catro Fillos.

·    Que sexan beneficiarias dunha pensión contributiva de xubilación, de incapacidade permanente o de viudeade, terán dereito a un complemento por cada fill@.

 ·   Xeneraliza de forma que o cobrará o proxenitor (home ou muller) que máis perxudicada se vexa a súa carreira de cotización tras ter ou adoptar ao seus fillos.

·     No caso de que ningún proxenitor vexa danada a súa vida laboral, aboarase á nai.

·     Concederase ao varón si a pensión que xenera é de:

-      viudedade (por falecer a muller e existe pensión de orfandade).

-      Xubilación ou incapacidade e xustifique sufrir unha redución ou cese de cotizacións no período previo/posterior ao nacemento do menor ou resolución de adopción.

·    Cada fill@ dará dereito únicamente ao recoñecemento dun complemento.

·    O dereito ao complemento, así como a súa cuantía, só se computarán os fill@s que con anterioridade ao feito causante da pensión correspondente naceran con vida ou foran adoitados.

Acceso a este complemento:

- Aqueles se xubilen de forma anticipada voluntariamente (non na xubilación parcial):

         - Réxime Xeral: Si.           - Clases Pasivas: No.

- Aqueles que estiveran a percibir a antiga regulación manterán o seu percibo, incompatible coa actual, pudendo optar entre un ou outro.

 No se reconocerá este complemento:

- Pai/nai privado da patria potestad por sentencia fundada.

- Pai condeado por violencia contra a muller.

- Nin o pai/nai condeado por exercer violencia contra os fillos.

 ·      Vixencia:

             - Vinculase á consecución do obxetivo de reducila brecha de xénero nas pensións contributivas de xubilación por debaixo do 5%.

 ¿Que é o complemento por Brecha de Xénero?. Trátase da nova regulación do art. 60 do texto refundido da Lei Xeral da Seguridade Social e da súa réplica no texto refundido da Lei de Clases Pasivas do Estado, aprobado polo Real Decreto Lexislativo 670/1987 do 30 de abril no que o obxectivo de política social é corrixir unha situación de inxustiza estrutural (a asunción polas mulleres das tarefas de coidados dos fillos) proxectándoo no ámbito das pensións, substitúe o complemento de maternidade por aportación demográfica por un complemento dirixido á redución da brecha de xénero no que o número de fillos é o criterio obxectivo que se utiliza para artellala medida por cuanto o seu nacemento e coidado, definitiva o principio de igualdade de trato de homes e mulleres en materia de seguridade social.

Trátase de incluír aos homes e a outros tipos de parellas, así si é unha familia de dúas mulleres ou dous homes, concederáselle a aquel@s cuxa pensión pública sexa de contía inferior, en ningún caso é posible para ámbolos proxenitores.

Pero baixo este título enganoso, escondese realmente un importante recorte ao complemento ás pensións das mulleres que tiveran dous ou máis fillos ao longo da súa vida, interésalle que os funcionarios encadrados no Réxime de Clases Pasivas se xubilen canto antes porque desa maneira substitúen a un funcionario maior de Clases Pasivas, por un funcionario xoven encadrado no Réxime Xeral da Seguridade Social e cotizando á caixa da Seguridade Social, que é onde queren que se ingresen as cotizacións sociais, para financiar esa caixa da Seguridade Social.

Ademais, temos que lembrar que as pensións de Clases Pasivas non saen da caixa da Seguridade Social, senón que existe unha partida orzamentaria dos Presupostos Xerais do Estado. (A raíz do traspaso da xestión da xubilación de Clases Pasivas á Seguridade Social o que fai a Tesoureira Xeral da Seguridade Social é un pago delegado da contía da pensión, pero o diñeiro sae dos PXE e Facenda fai esa transferencia á Tesoureira Xeral da Seguridade Social).

Ata o de agora, o complemento ás pensións contributivas e de clases pasivas por este concepto consistía nun 5% do importe total da pensión que tivera recoñecida a muller, por cada fillo a partir do segundo, con un máximo dun 15%.

A partir de agora, ese complemento será dunha cantidade lineal por cada fillo, ata un máximo de catro fillos. Para o exercicio 2021, esa cantidade mensual por fillo é de 27 euros/mes.

Por elo, as mulleres as cales se lle recoñeza pensión a partir de agora por importe de más de 1.080 euros brutos mensuais, que tiveran dous ou máis fillos, terán un complemento inferior ao que se lles recoñecía ata agora.

Por exemplo, unha muller que ten recoñecida unha pensión de 1.300 euros brutos ao mes, coa anterior regulación:

·       con dous fillos, tería dereito a percibir, un complemento de 65 euros/mes.

·       Si tivese 3 fillos, tería dereito a un complemento de 130 euros/mes.

·       4 fillos, el complemento sería de 195 euros mensuais.

En cambio, coa nova regulación:

·       Só terá dereito a un complemento de 54 euros si tivera dous fillos.

·       Tres fillos: 81 euros.

·       Catro fillos: 108 euros.

 

O recorte afecta tamén as pensións baixas, si se tiveron máis de tres fillos. Por exemplo poñamos unha pensión de 820 euros mensuais, coa regulación anterior percibiríase un complemento de 123 euros si se tiveran catro fillos, mentres que coa nova regulación quedarase en só 108 euros mensuais.

En familias numerosas de máis de catro fillos, antes da reforma canto máis alta fose a pensión, o complemento ao que se tiña dereito era maior. A partir de agora, o importe da pensión é irrelevante ao tratarse dunha cantidade lineal,  supón un importante recorte a maioría das pensións contributivas que se recoñezan a partir de agora, cuxas contías son xeralmente superiores aos 1.080 euros brutos mensuais.

Pero non todo é negativo, si é certo, que as nais cun só fillo a quen se lle recoñeza unha pensión a partir de agora percibirán un complemento de 27 euros/mes, cousa que coa anterior regulación non se estipulaba e ademais as pensións por debaixo desa contía si se verán mellorado o importe do complemento se teñen menos de tres fillos. Ademais as mulleres que xa tiñan recoñecido o complemento o manteñen.

A continuidade do complemento non está garantida xa que a propia norma encargase de dicir que o complemento se manterase mentres se manteña a brecha de xénero.

En definitiva, cremos que se trata de un verdadeiro recorte ás pensións das mulleres traballadoras, por máis que se queira vender como unha medida para a “redución da brecha de xénero”.

    

STAJ, sindicato independente e específico de Xustiza, sen subvencións e sen ataduras