Situación actual
Finalizado o trámite, durante os meses anteriores, de
debate e deliberación no Tribunal
Superior de Xustiza de Galicia respecto da petición das Xuntas Sectoriais de
Xuíces de Instrución da Coruña e Vigo, por acordo de data 14 de xuño de 2019 a
Sala de Goberno elevou ao Consello Xeral
do Poder Xudicial a proposta de conversión ou cambio do sistema de gardas
semanais dos oito Xulgados de Instrución de ambos partidos xudiciais en
gardas de 24 horas con quenda rotatoria
diaria. Polo que actualmente a petición
atópase no trámite correspondente do
CXPX.
Camiño por percorrer
Aínda que con carácter xeral é necesario que un partido
xudicial conte con dez ou máis xulgados de Instrución para que se aplique o
réxime de 24 horas, como especifica o artigo 57.1 do Regulamento 1/2005 dos
Aspectos Accesorios das Actuacións Xudiciais, esa mesma norma no seu artigo
59.5 permite que o Consello Xeral do
Poder Xudicial acorde, a proposta da Xunta de Xuíces e da Sala de Goberno
do TSX correspondentes, que cidades que
teñan oito Xulgados (como Vigo e A Coruña) dispoñan deste sistema. Para iso o
CXPX examina tres parámetros:
• Volume
de asuntos penais tramitados.
• Poboación
correspondente ao territorio do partido xudicial.
• Características
da súa organización.
En base a estes valores o
CXPX emitirá o seu ditame pero previamente requirirá informes ao
Ministerio de Xustiza e á Xunta de Galicia. Estes informes son igualmente determinantes
na toma de decisión do Consello, polo que é necesario conseguir que ambos sexan
favorables, porque de ser desfavorables a situación torceríase de forma
decisiva. Postos en contactos con
persoal do CXPX infórmasenos que
actualmente se atopan á espera de recibir estes dous informes e que aínda que o
procedemento está en marcha e segue os leitos habituais é posible que a
situación política actual atráseos e con iso todo o proceso. Desde
STAJ presentamos escritos dirixidos ao Consello Xeral do Poder Xudicial e mesmo ao Ministerio de Xustiza e á Dirección Xeral de Xustiza da Xunta de Galicia a fin de instarlles a que
emitan devanditos informes o máis axiña posible e de forma favorable.
Unha vez que o
CXPX teña no seu poder os informes mencionados emitirá Acordo no que, se
todo vai ben, aprobará a proposta da Sala de Goberno do TSXG e a Xunta Sectorial de Xuíces de
Instrución da Coruña e Vigo, dispoñendo a data de entrada en funcionamento do
servizo de garda de 24 horas, así como un calendario de gardas e de axuizamento
de delitos leves.
Os pasos inmediatamente previos á posta en marcha son
labor dos Xuíces Decano en coordinación coa Xunta Sectorial de Xuíces de
Instrución, que deberán aprobar un organigrama de como vai ser o día a día do
servizo, e igualmente tomará contacto coas Fiscalías e cos Secretarios Coordinadores para examinar
que dispoñibilidade hai; tras iso novamente volverá ao TSXG para o visto e prace da Sala de Goberno.
Todo isto non consiste noutra cousa que organizar o servizo de gardas: os
permisos, as sinalizacións, as declaracións de cidadáns, que funcionarios
entran de garda, que días e que horas, etc, pero iso require unha previsión e
levará tempo.
Dos tres parámetros examinados polo CXPX para acordar a súa creación establecidos
no artigo 59.5 mencionado, o da “poboación correspondente ao territorio do
partido xudicial” debe ser, sen dúbida, ao que só se debería atender, pois é o
máis obxectivo. E atendendo a este dato obxectivo, o partido xudicial da Coruña
cunha poboación de 378.400 e o de Vigo con 337.700 son moi similares a outros
onde xa está instalado o servizo de garda de 24 horas como Alicante, Granada,
Las Palmas de Gran Canaria, ou máis recentemente o de Córdoba. Por tanto A
Coruña e Vigo cumpren, en virtude deste criterio, o requisito do Regulamento
1/2005 de Aspectos Accesorios ás Actuacións Xudiciais.
En canto ao número de asuntos penais, o CGPJ examina igualmente datos como o número
de Habeas Corpus, de entradas e
rexistros domiciliarios, actuacións urxentes de violencia de xénero ou ordes de
protección. Igualmente as dúas cidades galegas teñen estatísticas similares a
cidades onde como xa dixemos contan co sistema de 24 horas. Novamente debemos
concluír que analizando este requisito confírmase a posibilidade de que en
Galicia instáurese o servizo solicitado en ambos os partidos xudiciais.
Debemos estar expectantes para que non nos ocorran
contratempos nin demoras como o producido no ano 2011 onde despois de
anunciarse polo Ministerio de Xustiza, aos catro ventos, que os “Xulgados de
Vigo prestarán servizo as 24 horas do día”, posteriormente o CXPX
ordenou ao Ministerio de Xustiza e á Xunta que volvesen empezar de cero os
informes que propoñían crear o xulgado de garda de 24 horas. A razón foi que o Ministerio de Xustiza
entregou o informe no que aprobaba a dotación orzamentaria con medio ano de
atraso e tras as múltiples reclamacións do Poder Xudicial, este pechou o
expediente ante o silencio do Goberno e informou negativamente sobre o novo
xulgado por falta de orzamento.
Posteriormente iniciouse de novo o proceso pero co inicio
da crise económica e os recortes impostos desde o goberno os informes foron
desfavorables e o novo intento tamén resultou errado.
O CXPX, o Ministerio de Xustiza e a Xunta de Galicia
teñen unha débeda coas cidades da Coruña e Vigo, de todas as cidades con oito
Xulgados de Instrución Vigo e A Coruña son as únicas que non contan con este
servizo. Trátase de dúas cidades cun importante tecido industrial e gran
movemento de poboación non fixa, ao recibir a diario unha gran masa de cidadáns
por motivos laborais e debido tamén ao movemento de turistas que ambas as
cidades atraen, non podemos esquecer que ambas contan mesmo con portos
marítimos nos que desembarcan diariamente un importante número de turistas.
A Coruña e Vigo cumpren cos parámetros do CXPX para poder contar con estas gardas de 24
horas e todos os axentes xurídicos reclámano e apoian, Xuíces, Fiscais, LAJ, Avogados, Procuradores, Funcionarios e
demais persoal da Administración de Xustiza. Melloraríase na resposta xudicial que pasaría a ser inmediata e permitirá que se poidan iniciar dilixencias na cidade a calquera hora do día, non haberá ningún impedimento para que quen fose obxecto dun ilícito penal ou teña calquera cuestión que resolver coa Administración de Xustiza poida acudir as 24 horas do día, iso redundará nunha mellora xeral para as gardas, para os cidadáns e para a defensa dos seus dereitos.
Desde STAJ estamos seguros que con este servizo sitúase a ambas cidades no lugar que se merecen, á altura das grandes
cidades e cuns servizos de xustiza acordes a iso.
Ver escrito dirixido á Dirección Xeral de Xustiza
Ver escrito dirixido ao Consello Xeral do Poder Xudicial
STAJ, sindicato independente e específico de Xustiza, sen subvencións e sen ataduras.